Parhaat vinkit Print-On-Demand bisnekseen

3 tapaa perustaa verkkokauppa ilman tuotevarastoa [paikka- ja aikariippumattomat tavat]

Verkkokaupan perustaminen ilman fyysisten tuotteiden varastointia tai niiden hankkimista etukäteen voi kuulostaa monimutkaiselta, mutta tosiasiassa sitä se ei ole. On siis olemassa useita eri tapoja perustaa verkkokauppa ilman suuria alkuinvestointeja ja tässä artikkelissa käydään läpi 3 suosituinta tapaa luoda tällainen paikka- ja aikariippumaton verkkokauppa. 

 

1. Print-On-Demand verkkokauppa

Yksi mainio tapa perustaa verkkokauppa on print-on-demand malli. Tässä POD-mallissa luodaan tuotteelle uniikki design. Eli esimerkiksi voit luoda itse oman designin/printin vaikka hupparille ja myydä sitä hupparia sitten omassa verkkokaupassa. POD-mallissa aloituskustannukset ovat todella minimaaliset - POD-alustojen käyttö on pääsääntöisesti ilmaista ja designitkin voi tehdä edullisesti esimerkiksi Canvan tai Kittlen avulla. 

 

POD-mallissa tuotteet printataan vasta kun asiakas sellaisen tilaa - eli tällöin ei tarvitse hankkia tuotteita etukäteen. Lisäksi POD-yhtiö hoitaa suoraan tuotteen lähettämisen asiakkaalle - jolloin verkkokauppias voi itse keskittyä muihin asioihin. POD-palveluntarjoajia on useita, ja suosituimpia näistä ovat varmasti Printify, Printful ja Gelato. 

POD-mallin avulla voit siis myydä todella uniikkeja tuotteita - joita ei ole kenelläkään muulla. 

Lataa opas POD-verkkokauppaan tästä

 

2. Digitaalisten tuotteiden myynti

Verkkokaupassa ei tarvitse välttämättä myydä fyysisiä tuotteita. Yksi vähän vähemmän huomioitu tapa tuotteiden myyntiin onkin digitaalisten tuotteiden myynti. Digitaalisia tuotteita voisi olla esimerkiksi e-kirjat, oppaat, tulostettavat työkirjat tai pelit. Voit siis tehdä itse tämän digitaalisen tuotteen vaikka Canvalla ja ladata sen sitten verkkokauppaan tuotteeksi PDF-muodossa. Kun asiakas tilaa tämän tuotteen, hän saa heti oston jälkeen linkin josta pääsee lataamaan tuotteen itselleen.

 

3. Dropshipping verkkokauppa

Kolmas tapa myydä tuotteita on tietenkin tämä dropshipping malli - joka on ehkä saanut jopa vähän huonon maineen. Dropshipping mallista tulee monelle mieleen huonolaatuiset kiinankrääsä tuotteet, joita kukaan ei oikeasti tarvitse. Dropshipping mallin avulla voi kuitenkin myydä myös oikeasti hyvälaatuisia tuotteita, joita saa myös EU-alueelta / Yhdysvalloista. 

Monelle tämän verkkokaupan toimintamalli onkin tuttua - eli myyt tuotteita, joita et omista tai varastoi itse. Kun asiakas tekee tilauksen verkkokaupastasi, tilauksen tiedot lähetetään suoraan valmistajalle tai tukkurille, joka vastaa tuotteen toimittamisesta suoraan asiakkaalle. Tämä säästää aikaa ja vaivaa varastoinnin ja toimitusten hallinnassa.

 

Lataa opas POD-verkkokauppaan tästä


Kannattaako verkkokaupan perustaminen?

Tuotteiden ostaminen on nykypäivänä siirtynyt todella kovasti internetiin - nykyään netistä kun voi ostaa lähes mitä tahansa. Verkkokaupan perustaminen siis ehdottomasti kannattaa - mutta se ei ole nopea tie rikkauksiin. Verkkokaupan perustaminen siis vaatii paljon töitä ja testaamista mutta palkitsee kyllä aikanaan. Parhaita asioita verkkokaupan pyörittämisessä on ehdottomasti joustavuus ja vapaus. Verkkokauppa kulkee mukana läppärissä ja työskentely onnistuu käytännössä mihin kellonaikaan tahansa - mistäpäin maailmaa tahansa. 

Verkkokauppa yrittäjyydessä on myös se hieno puoli ettei tarvitse tyytyä vain yhteen tulotasoon. Verkkokaupan avulla on siis myös mahdollisuus isoonkin kasvuun -  tuotteita voi siis myydä vaikka ympäri maailmaa ja tuotteiden markkinointi hoituu näppärästi esimerkiksi maksetun mainonnan avulla.

Työkalut verkkokaupan perustamiseen

Verkkokaupan perustaminen edullisesti ja tehokkaasti vaatii muutamia olennaisia työkaluja. Alla on luettelo tarvittavista työkaluista ja niiden suuntaa-antavista kustannuksista:

1. Verkkokauppa-alusta: Jotta voit myydä tuotteita, tarvitset verkkokauppa-alustan. Suosittuja vaihtoehtoja ovat esimerkiksi Shopify, WooCommerce (WordPressin lisäosa) ja BigCommerce. Näiden alustojen kuukausimaksut alkavat yleensä noin 20-40 €/kk.

2. Domain: Domainien eli verkkotunnusten hinnat vaihtelevat palveluntarjoajasta riippuen, mutta karkeasti ottaen sellainen maksaa noin 15 €/vuosi.

3. Palveluntarjoaja tuotteille: POD ja dropshipping mallissa tarvitset tuotteille palveluntarjoajan, joka tarjoaa tuotteet. Esimerkkejä näistä on Printify, Printful (print-on-demand), Oberlo ja Spocket (dropshipping). Useimmat näistä palveluista ovat ilmaisia käyttää, mutta joissakin voi olla kuukausimaksuja.


4. Sähköposti: Sähköposti on hyvä olla mahdollisia yhteydenottoja varten. Voit käyttää ilmaisia palveluita kuten Gmail, mutta suositeltavaa on harkita sähköpostin liittämistä omaan verkkotunnukseesi esimerkiksi G Suite (Google Workspace) kautta. G Suite -palvelun hinnat alkavat noin 6 €/käyttäjä/kk.

 

Merkittävää lisätuloa POD-verkkokaupan avulla

Haluatko saada step-by-step ohjeet oman POD-verkkokaupan rakentamiseen? Lataa alta opas.  🚀